tisdag 4 oktober 2016

Tid..

är en bristvara vara var det någon som sa...

Är det undrar jag?

Eller handlar det bara om hur vi prioriterar? För några år sedan skulle jag definitivt säga att tiden inte räcker till, att jag hinner inte med och att jag känner mig stressad över allt jag måste göra.

Idag efter 6 år med eget företg, en 80% tjänst som fritidspedagog och familj med tre barn har jag lärt mig att jag måste fundera över hur jag förhåller mig till min tid och vad som ska göras. Finns det verkligen några måsten??  Det är klart att det gör men är det ok att inte ha superstädat hemma? Är det ok att äta hämtmat eller halvfabrikat? Kan jag köra hemmaträning istället för gymmet? Det kanske inte alltid behöver vara så men en period?

Det fina med mitt företagande som Forever Business Owner är att där är det jag som ställer villkoren. Det innebär att jag får betalt utefter vad jag gör, gör jag inte jobbet får jag inte betalt. Simple as that! Bara att välja och eftersom jag har en fast tjänst på en skola känner jag ingen press på att mitt företagande måste generera storkovan, kan vara bra och kan vara dåligt. Det viktiga är att jag gör ett medvetet val.

Ett tag kände jag mig oerhört frustrerad över att mitt företag inte genererade mer. Jag gjorde då en lista över hur mycket tid jag lade ner på att sälja produkter, utbilda och hjälpa mitt team, marknadsföring ja allt som kunde ge pengar helt enkelt. När jag såg resultatet insåg jag att jag inte lade ner på långa vägar så mycket tid som jag trodde att jag gjorde. Utan mycket försiggick uppe i mitt huvud och det tror jag det gör för många....

Vi tror att vi gör så himla mycket. Men om du gjorde en lista på vad du skulle vilja göra och en lista på vad du verkligen gör så tror jag att du skulle kunna omprioritera din tid. För hur mycket läggs på tv, sociala medier och annat som exempelvis handla mat? När jag veckohandlar "spar" jag massa tid och pengar med för den delen.

Med bättre planering och medvetna val tror jag definitivt att man upplever att dygnet har mer än 24h, vad tror du?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar