torsdag 18 september 2014

Aloe Vera, från planta till produkt..

Aloe vera plantan känd sedan tusentals år tillbaka har fått många namn genom tiderna.

Himlens välsignelse, Livets planta, Kostplantan, Naturens läkare, Underverksplantan, Brännsårsplantan, Medicinalplantan 

Japanerna har ett namn som fångar dem alla, "Isha Izaru" - "Inget behov av doktor"

Många tror att aloe vera plantan är en kaktus men i själva verket är den en suckulent som tillhör liljefamiljen och är släkt med både vitlök, sparris och lök.

Det finns tusentals arter, Barbadensia Miller är den art som anses vara till störst nytta för mänskligheten.

Aloe Veran växer långsamt och trivs bäst i varma torra klimat.

Bladen är tjocka, mörkgröna och har en hård vaxartad yta. Innanför skalet finns gelen, det är den som tar upp vatten och mineraler från rötterna, det är här godheterna finns!

Det finns mer än 75 kända ingredienser i Aloe Vera bladet. Mineraler, vitamanier, aminosyror, enzymer, steroler m.m allt i mycket små mängder men tillsammans blir de kraftfulla.

Vid fyra års ålder anses bladen vara mogna och det är dags för skörd.

Forever Living Products äger hela processen från planta till produkt, här tummas det inte på kvaliten!

Endast gelen används och företaget har patent på hur man får fram färskpressad aloe vera. En patent som gör att de kan stabilserar gelen och "låser" nyttigheterna.

Våra produkter är godkända av Aloe Sience Council, har både Halal och Kosher märkning.

Titta på den här filmen och lär dig mer om denna fantastiska planta!

En film om Aloe Vera


"Du frågar mig vilka  hemliga krafter som höll mig uppe under mina långa fasteperioder. Jo, det var min orubbliga tro på Gud, min enkla livsstil och aloe,vars fördelar jag upptäckte när jag kom till Sydafrika i slutet av 1800-talet."
- Mahatma Gandhi-
( i ett brev till sin levnadstecknare Romain Rolland)









6 kommentarer:

  1. Dör lärde jag mig mer om AloeVera, många saker jag inte visste. :)
    /Jeanette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att jag kunde tillföra lite ny kunskap!

      Radera
  2. Det var många nya saker som jag lärde mig av detta inlägget. Tack! Man kanske helt enkelt skulle ta och prova.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul! Testa och prova ;) Är det någon speciell produkt du är nyfiken på?

      Radera
  3. Nu vet jag betydligt mer om AloeVera! Min dotter som är 12 år kom springande med en tub AloeVera förra veckan när jag fick två stora brännblåsor i handen och det hjälpte mig mycket. Hon visste mer än jag :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klok dotter! :) Kul att ni hade aloe vera hemma!

      Radera