lördag 5 november 2016

Indoor walking och akupunktur...

ja inte samtidigt såklart men det fick bli veckans utmaningar.

Att kliva ur comfort zonen behöver inte alltid vara så drastiskt, även små saker kan ge lite extra kittlingar i magen.

Jag älskar att träna på Friskis, tycker de har många roliga pass att välja på och jag älskar mångfalden av människor. Det känns prestigelöst, glädjefyllt och otroligt välkomnande! Jag går på pass kanske en gång/vecka, väder och vind avgör. Allra helst tränar jag ute i naturen, löpturerna utomhus är oslagbara. Men nu när vaden säger ifrån har jag bestämt mig för att hitta träningsformer som är skonsammare. Därav Indoor Walking, hamnade på ett Puls pass vilket innebar att man fick låna ett pulsband för att se sin maxpuls under passet. Kul!! Lyckades engagera alla 12 som var där, novis och frågvis. Förstod inte vad alla gick och tryckte på för tavla utanför salen, erkände min okunnighet och blev uppmuntrad av dom andra att hämta ut ett band. Fick hjälp att knappa in och alla skrattade gott när ledaren bad alla hålla koll på just mitt pulsnummer. Ännu roligare blev det när passet började och mitt band inte fungerade. På snabba fötter fixade ledaren ett nytt. Jag hade ingen aning om vad jag har för maxpuls, har länge funderat på att införskaffa mig en pulsklocka men samtidigt tyckt att det känns lite onödigt, riktigt där är jag inte. Inte än iallafall...  Men nu måste jag helt klart gå på fler Indoor Walking pass för att kunna köra efter min maxpuls.


Kände av vaden minimalt under träningen, så heat lotion fick göra lite nytta när jag kom hem.

Tack vare skadan tog jag äntligen tag i att boka en tid hos min vän som utbildat sig till akupressör och akupunktör (undra om det heter så?). Hon hade superfint på sin mottagning, hela atmosfären var otroligt avkopplande. Att få nålar i örat var dock inte riktigt lika avkopplande. Smärta är inte min grej, bara att härda ut. Kändes som att hela örat var knallande rött och det var det nog stundtals.
Tycker det är oerhört fascinerande med alternativa behandlingar. Sjukvården i Sverige är fantastisk men ibland tycker jag att man glömmer bort att fokusera på hela människan. Så varför inte plocka det bästa ur det mesta?

Förutom nålar i örat fick jag akupressur och vad det innebär kan jag inte riktigt förklara mer än att man trycker på olika punkter och vad jag tror är att när man känner ett flöde så släpper man. 

Finns en hiskelig massa punkter som connectar med olika organ och annat i kroppen. Nålen högst upp ska vara för vaden om jag inte minns helt fel...

Hur vaden känns idag? Fortfarande öm så mer övningar och ytterligare besök hos min vän akupunktören väntar. Trägen vinner....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar