måndag 12 mars 2018

Krämig ärt- och broccolisoppa..

Veckans mattips!
En enkel, snabblagad, krämig, supernyttig soppa och otroligt god dessutom!


Här hemma är det mannen som står för kokkonsten. Han är jätteduktig och jag är otroligt tacksam för helt ärligt är jag inte speciellt intresserad av matlagning. Mer intresserad av att äta.

Men för att få ihop vardagslivet måste vi såklart hjälpas åt så det är klart att även jag fiffar i köket och ibland överträffar man sig själv!!

Den här soppan föll både mig och mannen i smaken, barnen tyckte sådär men det tror jag beror på ingefäran. Jag var nog mest lyrisk då den är full med nyttigheter, en riktig vitaminbomb! Jag skippade linserna och det bidde inte heller några rostade pumpafrön det får bli nästa gång för den här kommer jag definitivt göra fler gånger!

En bild från tidningen Smar mat för foodies
Här kommer receptet som jag hämtat ur tidningen Smart mat för foodies

Krämig ärt- och broccolisoppa med mynta och puylinser:
4 portioner

1msk kallpressad kokosolja
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
2msk färskriven ingefära
5dl (250g) frysta gröna ärtor
5dl (250g) färsk eller fryst broccoli, grovhackad (jag lade i den fryst funkade utmärkt!)
5dl grönsaksbuljong
Havssalt och nymalen svartpeppar
1 burk kokosmjölk a 400g
20 färska myntablad

Linstopping
2 1/2 dl (200g) kokta Latmanslinser
1 msk kallpressad olivolja
rivet skal av 1/2 citron
Havssalt och nymalen peppar

1. Börja med linstoppingen: Lägg de kokta linserna i en liten skål, rör ner olivolja och rivet citronskal och smaka av med salt och peppar. Ställ åt sidan.
2. Gör soppan: Hetta upp kokosoljan i en stor kastrull på medelvärme. Grovhacka lök och vitlök, lägg det i kastrullen tillsammans med ingefäran och fräs i cirka 10 minuter eller tills löken börjar mjukna.
3. Tillsätt ärtor och broccoli och fräs i ytterligare 5 min. Tillsätt buljongen och smaka av med salt och peppar. Koka upp, sänk värmen och låt sjuda tills grönsakerna är mjuka.
4. Ta bort kastrullen från värmen och rör ner kokosmjölk och mynta. Mixa soppan slät med stavmixer eller häll den i en mixer och kör till en slät soppa.
5. Toppa soppan med linser, pumpafrön och mynta. Salta och peppra. Servera med vitlöksbröd


Smaklig måltid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar