måndag 31 mars 2014

Hysch hysch....

Låt oss tala om det naturliga men ack så hemliga nämligen våra toalettvanor.

Med handen på hjärtat hur ofta går du på toaletten?

Nu pratar vi inte om att kissa utan om att göra nr 2 ni vet bajsa helt enkelt!
(fler än jag som har svårt att säga det ordet förutom när jag vänder mig till mina barn?)

Visste du att i en del kulturer går man till doktorn om man inte går på toaletten och bajsar en gång om dagen!

Så vad är normalt då tänker du??

Jag har ingen aning men kan väl tycka att en gång om dagen borde vara det bästa!

Sedan jag började arbeta med Forever för fyra år sedan har jag förstått att våra toalettvanor skiljer sig åt ofantligt mycket åt!

En del går flera gånger om dagen, en del en gång om dagen, andra varannan dag och så finns de dom som går en gång i veckan eller till och mer sällan än så!

Anledningen till att det pratas om toalettvanor inom Forever beror på den gula dunken, 
på aloe vera drycken.

En del tycker att aloe vera hjälper dem att få en regelbunden avföring,
en lättnad för många!

I vår familj har vi kämpat med förstoppning.

Vårt ena barn kom på i 2 års åldern att man kunde hålla sig för att slippa gå på toaletten.

Det resulterade i en oerhört jobbig period.

Vi testade movilcol, microlax och tillslut klyx för att råda bot på förstoppning.

Det var månader av ångest för både oss vuxna och för vår dotter.

Idag dricker hon Aloe Bits´n Peaches sedan fyra år tillbaka för att som hon uttrycker det…
”Det hjälper min mage att må bra”


Vi fick även en massa bra tips från BVC på hur man undviker förstoppning.

Så toalettvanor har vi diskuterat mycket i vår familj
 och här får man massor med beröm om man går på toaletten.

Nu ser jag dock med lite sorg i hjärtat att min minsting som nu också är 2 år kör samma sak som sin storasyster.

Vad är det egentligen med dessa tvååringar??

Så nu googlas det igen och jag plockar fram allt jag lärt mig men gömt i bakhuvudet vad det gäller symtom och förebyggande åtgärder!

Alla vill vi ju ha en glad mage då mår hela kroppen så mycket bättre!!





2 kommentarer:

  1. Jag tillhör inte de som gör nr 2 varje dag men jag märker fort att om jag tänker och är noga med vad jag äter, fiberrrikt och så, så blir det mycket bättre.
    Kram.

    SvaraRadera
  2. Ja, vad är egentligen normalt? Själv har jag crohn så där går det ju upp och ner väldigt. Kram.

    SvaraRadera